Čo je treba vedieť o pneumatikách

Signalizácia od Michelin

Symbol panáčika Michelin na bočniciach pneumatík Michelin označuje umiestnenie indikátorov opotrebovania behúňa, ktoré sa nachádzajú v každej hlavnej dezénovej drážke.

Symbol panáčika Michelin
Indikátory opotrebovania sú malé prechodové mostíky vo vnútri drážok dezénu. V okamihu, keď dezén splynie s mostíkmi alebo dosiahne hĺbku 1,6 mm, má pneumatika minimálnu hĺbku dezénu predpísanú zákonom a musí byť okamžite vymenená.

Michelin Vám dôrazne odporúča, aby ste svoje pneumatiky vymenili skôr, než dosiahnete túto hranicu. Jazda na mokrej vozovke s ojazdenými pneumatikami zvyšuje riziko straty kontroly nad vozidlom v dôsledku aquaplaningu.

Vzorka ojazdenej pneumatiky totiž v takom prípade neodvádza v dostatočnom množstve vodu a tá sa hromadí pod pneumatikami a zvyšuje tak riziko straty kontroly nad vozidlom.
Aby bola zachovaná optimálna priľnavosť na snehu ako pri brzdení, tak aj pri zábere, odporúčame zimné pneumatiky vymeniť v okamihu, keď hĺbka dezénu dosiahne 3,5 mm.

Aké pneumatiky

  • Pri nákupe pneumatík je nutné dodržať rozmer, záťažový a rýchlostný index uvedený v technickom preukaze Vášho auta. Ak je tam uvedené viac rozmerov, treba v takom prípade dodržať vyhlášku a použiť na celom vozidle pneumatiky rovnakého rozmeru, konštrukcie, to znamená že na náprave musia byť pneumatiky od rovnakého výrobcu a s rovnakým dezénom.
  • Pneumatiky treba meniť ak je hĺbka dezénu 1,6 mm, Treba mať na zreteli aj to, že takto ojazdená pneumatika je na mokrej alebo klzkej vozovke úplne nefunkčná a zvyšuje sa tiež riziko aquaplaningu a teda straty kontroly nad vozidlom!
  • Správny tlak v pneumatike je dôležitým faktorom ako z hľadiska bezpečnosti tak i dlhšej životnosti pneumatiky. Kontrolu tlaku treba vykonávať za studena. Kontrolu tlaku vykonávajte pravidelne, pred každou jazdou.

 Michelin

 

  • Nastavenie geometrie náprav na Vašom vozidle doporučujeme robiť raz ročne, v prípade vyššej triedy áut pri každej výmene pneumatík. Pravidelnou kontrolou geometrie náprav sa vyhnete nepravidelnému alebo abnormálnemu  opotrebeniu pneumatík, predĺžite tým aj životnosť pneumatík a dosiahnete ideálne jazdné vlastnosti Vášho auta, minimalizujete namáhanie mechanických častí podvozku a spravidla včas odhalíte závady mechanických častí na podvozku Vášho auta.
  • Vyváženie pneumatík je dôležité pre potlačenie vibrácií, pomáha zabráňovať opotrebeniu pneumatík a mechanických častí podvozku auta.
  • Vzduchový ventil je veľmi dôležitou súčasťou prispievajúcou k vzduchotesnosti pneumatiky. Vplyvom odstredivej sily sa vzduchový ventil neustále opotrebúva (pri rýchlosti 100 km/h pôsobí na ventil odstredivá sila rovnajúca sa hmotnosti až 1,7 kg). Preto doporučujeme vykonať pri každej výmene pneumatík aj výmenu ventilu.

Pneumatika je zmiešaný výrobok

Pneumatika je zhotovená zo zmesi materiálov rôznych vlastností, ktorých zhotovenie si vyžaduje úplnu presnosť.

 

Pneumatika

Skladá sa z týchto častí:

1. Kaučuková vrstva, ktorá je úplne vzduchotesná

Táto vrstva sa nachádza vo vnútri pneumatiky a vytvára vzduchovú komoru.

2. Kostra pneumatiky (textilné vlákna)

Táto kostra sa skladá z tenkých textilných vlákien, ktoré sú prilepené ku kaučuku. Tieto vlákna predstavujú kľúčový stavebný prvok pneumatiky a zaisťujú jej odolnosť proti tlaku. V kostre osobnej pneumatiky nájdeme približne 1400 vlákien, ktoré môžu odolať sile až 15 kg.

3. Pätka a ochranná vrstva pätky

Jej úlohou je prenášať točivý moment motora a brzdenia z disku pneumatiky až na styčnú plochu pneumatiky s vozovkou.

4. Pätkové lano

Pätka je vystužená oceľovým lankom, ku ktorému sú ukotvené jednotlivé vložky kostry. Unesie až 1800 kg bez rizka pretrhnutia.

5. Bočnice

Bočnice sú z ohybnej gumy a chránia pneumatiku pred nárazmi, ktoré by mohli poškodiť jej kostru, ako sú napríklad nárazy o chodník. Miesto, kde sa pneumatika dotýka disku, je spevnené tvrdou gumou.

6. Oceľové nárazníky

Sú tvorené veľmi tenkými, ale pevnými oceľovými vláknami. Oceľové vlákna krížia tkaninu a tvoria s ňou výstužné trojúholníky. Táto metóda, ktorá sa nazýva triangulácia, prispieva k pevnosti koruny.
Tieto nárazníky obopínajú pneumatiku po celom jej obvode a plnia niekoľko funkcií:
- Okolo obvodu pneumatiky musia mať dostatočnú pevnosť, aby neboli deformované odstredivou silou a za všetkých podmienok zachovávali pôvodný priemer pneumatiky.
- Rovnako musia byť pevné aj v priečnom smere, aby odolávali tlakom pri zmene smeru jazdy. Zároveň však musia byť dostatočne pružné v zvislom smere, aby „absorbovali” deformácie spôsobené nerovnosťami povrchu a inými prekážkami.
Pri výrobe týchto vrstiev treba prilepiť oceľ ku gume. To je síce veľmi ťažké, ale spoločnosti Michelin sa podarilo docieliť dokonalú súdržnosť medzi týmito rôznorodými materiálmi, čo je bezpodmienečným predpokladom úspechu.

7. Nulový nárazník

Nulový nárazník umožňuje pneumatike zachovávať jej profil bez ohľadu na rýchlosť jazdy a minimalizovať jej zahrievanie. Väčšinou sa skladá z nylonových vlákien umiestnených po celom obvode pneumatiky zvisle na jej kostru, aby nebol deformovaný odstredivou silou.

8. Behúň

Behúň sa nachádza na kostre pneumatiky. Táto časť pneumatiky je v kontakte s vozovkou a disponuje konkrétnym dezénom. Na mieste kontaktu s vozovkou musí byť behúň schopný odolávať značným tlakom. Zmes behúňa musí byť priľnavá ku všetkým typom povrchu, musí odolávať opotrebovaniu a mala by sa čo najmenej zahrievať.

A teraz zostáva už len vytvarovať vzorku dezénu a všetky vyššie spomenuté polotovary vulkanizovať do jedného výsledného produktu, ktorým je súvislá pneumatika.